Hevalpreventie depressie

Bij een klinische depressie voel je je gedurende langere tijd neerslachtig, heb je minder zin in dingen die je voorheen wel leuk vond, is je belangstelling in het algemeen verminderd, kan je slaapproblemen hebben, een gewijzigde eetlust hebben, je wanhopig voelen, enz.

Je manier van denken heeft een zeer grote invloed op hoe je in jouw leven omgaat met tegenslagen. Zolang je je niet bewust wordt van deze denkpatronen, loop je het risico opnieuw in in een depressie te geraken.

Tijdens een depressieve periode ga je allerlei gedachten, gevoelens, gedragingen en gebeurtenissen associëren met deze moeilijke periode. Wanneer je na je depressie geconfronteerd wordt met één van deze kenmerken, wordt een negatief gedachtepatroon gereactiveerd. Het lijkt alsof je opnieuw in een depressie glijdt. Dit gebeurt automatisch en onbewust. Misschien probeerde je om anders te denken of controle te krijgen over je gedachten en gevoelens. Dit maakt het alleen maar erger.

Binnen deze aandachtgerichte cognitieve therapie leer je hoe een negatieve gemoedstoestand snel te herkennen en hoe je deze kan ontkrachten. We doen dat a.d.h.v. mindfulness oefeningen of aandachtgerichte oefeningen. Je leert contact te maken met je lichaam zodat je je heel bewust wordt van wat er in je omgaat. In plaats van je negatieve gemoedstoestand te verdringen of te vermijden leer je je strijd loslaten door te aanvaarden wat is. Door er je volledige aandacht aan te geven, bereik je uiteindelijk meer vrijheid.

Voor wie ?

Dit programma kent het grootste effect bij mensen die reeds 2 of meer depressieve episodes doormaakten, maar is eveneens  werkzaam na een eerste depressie.

Praktisch:

Verandering van mentale patronen en verwerven van nieuwe vaardigheden vraagt tijd en inspanning. Het positieve effect van dit traject kan enkel werken indien je bereid bent om in de tijd tussen de sessies thuisopdrachten te doen. Ben je gemotiveerd om minstens één uur per dag, zes dagen per week en acht weken lang te oefenen ? Hoewel dit veel en zeer intens lijkt, is het een essentieel onderdeel van het programma. Je leert op basis van je eigen ervaringen hoe je bewust wordt van je gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen, je leert accepteren en loslaten. Je leert ‘zijn’, in plaats van ‘doen’.

Indien je jezelf er niet toe in staat acht de thuisopdrachten vol te houden, kun je beter niet aan dit proces beginnen.

Voor de aanvang van het programma, gaan we tijdens een intakegesprek  na of dit voor jou kan helpen. Na of tijdens deze 8 weken kan je desgewenst in een individueel gesprek je vorderingen, vragen of problemen individueel verder bespreken.
Wij baseren ons op het programma van Zindel V. Segal, J. Mark G. Williams en John D. Teasdale.

Een volledig traject omvat 8 bijeenkomsten van 2 uur. Koffie, water en thee zijn in de prijs inbegrepen.

Wanneer ?

Data worden vastgelegd zodra er voldoende inschrijvingen zijn.

Heb je interesse in deze groep, meld je dan vrijblijvend aan met onderstaande link. Ik neem contact met je op en houd je op de hoogte.

Prijs ?

Voor het 8 weken durende traject betaal je 319 euro (werkbladen, geluidsopnames en drank inbegrepen). 

Individuele gesprekken zoals intake en eventueel evaluatiegesprek kosten 60 euro.